Tannkjøttsykdommer

Tannkjøttsykdommer er sykdommer som rammer tannkjøttet og/eller fibrene rundt tannroten.

Tannkjøttsykdommer kan gi betennelse og bre seg til fibrene som fester tennene i kjeven og føre til at tennene kan løsne. Sykdommene deles normalt inn i to hovedgrupper, gingivitt og periodontitt.

Periodontist – Spesialist på tannkjøttsykdommer

Vi har spesialkompetanse på behandling av periodontitt.

En periodontist er en tannlege med spesialutdannelse for behandling av tannløsningssykdommer.

Gingivitt – Tannkjøttbetennelse

Du kan oppdage tannkjøttbetennelse ved at tannkjøttet ditt blør når du børster tenner eller bruker tanntråd. Hvis du ser godt etter, kan du ofte se at tannkjøttet er rødt og hovent. Dårlig ånde eller dårlig smak i munnen kan også være et tegn på tannkjøttbetennelse.

Det er viktig at du tar kontakt med en tannlege rakst om du har mistanke om tannkjøttbetenelse.

Behandling av tannkjøttbetennelse

Behandlingen består bl.a i at bakteriebelegg og plakk fjernes fra tannroten under tannkjøtt. Dersom tannkjøttsykdommen har kommet langt i prosessen kan det hende at der må utføres kirurgiske inngrep for å stanse infeksjonsspredningen.

Det er også viktig at du har en god munnhygiene, hvor du børster vekk alt plakk (bakteriebelegg) fra tennene dine hver dag med en myk tannbørste. I mellom tennene kan du bruke tanntråd, tannpirkere og/eller mellomromsbørster. Ved å ha en god munnhygiene reduserer du også at sykdommen kan utvikle seg til periodontitt.

Periodontitt

Periodontitt forårsakes av det samme som gingivitt. Men denne betennelsen rammer fibrene som fester tennene i kjevebenet og ikke bare tannkjøttet.

Betennelsen kan føre til en reduksjon av tannens feste i kjeven og i verste fall føre til at tennene løsner.

Behandling av periodontitt

Behandling av periodontitt er som regel livslang, dvs man bør gå jevnlig til undersøkelse og “rens” for å holde sykdommen i sjakk.

Målet med behandling av periodontitt er både å redusere infeksjonen og å skape forhold i munnen som reduserer risikoen for videre utvikling av sykdommen.

Timebestilling

Ring på telefon +47 69 39 06 66 eller benytt vårt kontaktskjema.